Çalışmayan Kadınların Sosyal Hayatı: “Ev Hanımları “

Çalışmayan Kadınların Sosyal Hayatı: “Ev Hanımları “ 

Özet

Bu nitel çalışma, çalışmayan kadınların sosyal hayatına odaklanarak ev hanımlarının sosyal, kültürel ve bireysel deneyimlerini anlamayı amaçlamaktadır. Ev hanımları, toplumun önemli bir kesimini oluşturmakla birlikte, sosyal hayata katılımları ve yaşam kaliteleri genellikle göz ardı edilmektedir. Araştırma kapsamında, ev hanımlarının gündelik yaşam pratikleri, sosyal etkileşimleri, aile içi rolleri ve toplumdaki algılanış biçimleri derinlemesine incelenmiştir. Görüşmeler yoluyla toplanan veriler, kadınların sosyal hayatlarını etkileyen faktörleri, karşılaştıkları engelleri ve sosyal destek mekanizmalarını ortaya koymuştur. Çalışmanın bulguları, ev hanımlarının sosyal hayata katılımlarının artırılması için çeşitli sosyal politikalar ve destek programlarının geliştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Bu bağlamda, kadınların hem bireysel gelişimlerini desteklemek hem de toplumsal hayata daha aktif katılımlarını sağlamak hedeflenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Çalışmayan Kadınlar, Ev Hanımları, Sosyal Hayat, Nitel Araştırma, Toplumsal Cinsiyet.

The Soc:al L:fe of Non-Work:ng Women: 'Housew:ves' Abstract

This qualitative study aims to understand the social, cultural, and individual experiences of housewives by focusing on the social lives of non-working women. Although housewives form a significant part of society, their participation in social life and their quality of life are often overlooked. Within the scope of the research, housewives' daily life practices, social interactions, family roles, and societal perceptions were examined in depth. Data collected through interviews revealed the factors affecting women's social lives, the challenges they face, and the social support mechanisms available to them. The study's findings emphasize the need for developing various social policies and support programs to increase housewives' participation in social life. In this context, the aim is to support women's individual development and encourage their more active participation in social life.

Keywords: Non-Working Women, Housewives, Social Life, Qualitative Research, Gender.

G:r:ş

Toplumun önemli bir kesimini oluşturan ev hanımları, iş hayatına katılmamalarına rağmen, toplumsal yaşamın temel dinamiklerini şekillendiren kritik bir role sahiptirler. Geleneksel toplumsal cinsiyet rolleri ve kültürel normlar, kadınların çoğunlukla ev işleri ve aile içi sorumluluklarla tanımlanmasına neden olmuş, bu durum onların sosyal hayata katılımını sınırlamıştır. Sosyal hayat, bireyin psikolojik, duygusal ve sosyal refahını destekleyen önemli bir unsur olup, bireyin toplumsal etkileşimlerde bulunmasını, kimlik inşasını ve toplumsal aidiyet duygusunu güçlendirir. Ancak, çalışmayan kadınlar özelinde yapılan araştırmalar, bu grubun sosyal yaşamının büyük oranda göz ardı edildiğini ve yeterince incelenmediğini göstermektedir. Ev kadınlarının sosyal, kültürel ve bireysel deneyimlerini anlamak, toplumsal cinsiyet eşitliğini destekleyen politikalar geliştirmek adına önem arz etmektedir. Sosyal hayata katılımı sınırlayan yapısal ve kültürel engellerin yanı sıra, ev kadınlarının gündelik yaşam pratikleri ve sosyal destek mekanizmalarına erişimleri, bireysel refahlarını doğrudan etkilemektedir.

Bu nitel araştırma, çalışmayan kadınların sosyal hayatına ışık tutarak, onların sosyal etkileşimlerini, karşılaştıkları zorlukları ve çözüm önerilerini derinlemesine analiz etmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda, kadınların toplumsal hayata aktif katılımını artırmaya yönelik sosyal politikalar geliştirilmesine katkı sağlamak hedeflenmektedir. Araştırma, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında kadınların bireysel gelişimlerinin desteklenmesi gerektiğine ve sosyal hayattaki rollerinin yeniden tanımlanmasına dikkat çekmektedir.

Kadınların sosyal hayata katılımını inceleyen çalışmalar, özellikle işgücüne katılmayan kadınların toplumsal yaşamla ilişkilerini yeterince detaylandırmamıştır. Bu durum, ev kadınlarının gündelik yaşam deneyimlerinin görünmez hale gelmesine ve onların toplumsal yaşam içindeki potansiyel rollerinin göz ardı edilmesine yol açmaktadır. Oysa sosyal hayat, bireyin sadece kişisel tatminini değil, aynı zamanda toplumla kurduğu aidiyet bağını da güçlendiren bir olgudur. Ev kadınlarının bu süreçte yaşadıkları sosyal izolasyon, toplumsal rollerine dair içselleştirdikleri beklentiler ve destek mekanizmalarının eksikliği gibi unsurlar, derinlemesine incelenmesi gereken temel konulardır. Bu bağlamda, çalışmamız nitel araştırma yöntemi kullanarak ev kadınlarının sosyal hayattaki yerini, yaşadıkları zorlukları ve mevcut sosyal destek mekanizmalarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Görüşmelerden elde edilen bulgular, kadınların sosyal hayata katılımlarını artırmak adına atılması gereken adımlara ilişkin kapsamlı veriler sunacaktır.

Araştırma Problemi

Bu çalışmanın temel araştırma problem), çalışmayan kadınların, özell)kle ev hanımlarının sosyal hayata katılım durumlarını, yaşadıkları zorlukları ve toplumsal hayatta nasıl konumlandıklarını anlamaktır. Ev kadınları, ekonom)k olarak )şgücüne katılmadıkları )ç)n toplumsal hayatta genell)kle görünmez kalmakta ve sosyal hayatla )l)şk)ler) yeter)nce )ncelenmemekted)r.

Araştırmada ele alınacak temel sorular şunlardır:

  1. Ev kadınlarının sosyal hayatlarını etkileyen en önemli faktörler nelerdir?

  2. Sosyal hayata katılımı sınırlayan yapısal ve kültürel engeller nasıl tanımlanmaktadır?

  3. Kadınların sosyal destek mekanizmalarına erişim durumu nasıldır?

Bu araştırma, ev kadınlarının toplum içindeki konumlarına dair farkındalık yaratmayı ve toplumsal cinsiyet temelli eşitsizliklerin çözümüne katkı sağlamayı hedeflemektedir. Elde edilen veriler, gelecekte kadınların sosyal hayata katılımını artırmaya yönelik politikaların ve projelerin geliştirilmesine rehberlik edecektir.

Yöntem

Bu çalışmada, çalışmayan kadınların, özell)kle ev hanımlarının sosyal hayatına da)r deney)mler)n) der)nlemes)ne anlamak amacıyla n)tel araştırma yöntem) kullanılmıştır. N)tel araştırma, b)reyler)n deney)mler)n), algılarını ve anlam dünyalarını )ncelemek )ç)n uygun b)r yöntem olarak terc)h ed)lm)şt)r. Çalışma sürec)nde kullanılan yöntem ve tekn)kler aşağıda detaylandırılmıştır:

Çalışma Grubu

Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Bu yöntemde, araştırmanın amacına uygun olarak sosyal hayata katılımı sınırlı olan çalışmayan kadınlar ve ev hanımları seçilmiştir. Katılımcıların seçiminde şu kriterler dikkate alınmıştır:

  • Ev hanımı olması ve aktif bir işte çalışmıyor olması,

  • Sosyal hayata katılım düzeylerinin çeşitlilik göstermesi,

  • Gönüllü olarak araştırmaya katılım sağlamaları.

    Çalışma grubu, 15 kişiden oluşmuş ve verilerin toplanmasında çeşitliliği sağlamak adına farklı sosyo-ekonomik, kültürel ve eğitim düzeylerine sahip kadınlar tercih edilmiştir.

    Araştırma Deseni

    Araştırmada fenomenolojik desen kullanılmıştır. Fenomenoloji, bireylerin bir olayı veya durumu nasıl deneyimlediklerini anlamaya odaklanan bir yaklaşımdır. Bu bağlamda, çalışmayan kadınların sosyal hayatla ilişkilerini ve gündelik yaşam deneyimlerini derinlemesine incelemek hedeflenmiştir.

    Veri Toplama Yöntemi:

    Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler, katılımcıların doğal ve samimi yanıtlar verebileceği, esnek fakat belirli bir çerçeveye dayalı bir teknik olup, nitel araştırmalar için sıklıkla tercih edilen bir yöntemdir. Bu görüşmeler, ev hanımlarının sosyal hayatlarını etkileyen faktörleri ve yaşadıkları deneyimleri daha iyi anlamak için açık uçlu sorularla gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde, katılımcıların kişisel yaşam deneyimlerini anlatmalarına olanak tanınmış, aynı zamanda sosyal hayata katılım, aile içindeki roller, kültürel ve ekonomik engeller gibi konulara da değinilmiştir.

Katılımcılar:

Araştırmanın katılımcıları, çeşitli yaş gruplarından ve farklı sosyoekonomik düzeylerden gelen ev hanımlarıdır. Katılımcılar, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Bu, belirli özellikleri taşıyan katılımcıları seçerek derinlemesine veri toplama yöntemidir. Katılımcılara, sosyal hayatta karşılaştıkları engeller, sosyo-kültürel etkileşimleri, aile içindeki konumları ve toplumsal hayattaki algıları üzerine sorular yöneltilmiştir.

Veri Analizi:

Toplanan veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. İçerik analizi, görüşmelerden elde edilen verileri temalar, kategoriler ve alt temalar doğrultusunda sistematik bir şekilde incelemeyi amaçlar. Görüşmelerin kayıtları transkripte edilip, bu veriler arasındaki ortak temalar ve farklılıklar belirlenmiştir. Verilerin analizi sırasında, katılımcıların deneyimlerinin çeşitliliğine ve derinliğine dikkat edilmiştir. Ayrıca, elde edilen bulgular doğrultusunda, ev hanımlarının sosyal hayata katılımını artırmak için öneriler geliştirilmiştir.

Tablo 1- Katılımcıların Demografik Özellikleri

N Yüzde (%)

Yaş

25-30 30-35 35-40 40-47

4 4 2 5

14,81% 14,81% 7,41% 18,51%

Eğitim Düzeyi

İlkokul Ortaokul Lise Üniversite

5 4 3 3

18,51% 14,81% 11,11% 11,11%

Doğum Yeri

İstanbul Trabzon Ordu Bursa

4 5 3 3

14,81% 18,51% 11,11% 11,11%

Yaşadığı Yer

Kocaeli İstanbul Sakarya Trabzon

5 4 2 3

18,51% 14,81% 7,41% 11,11%

Çocuk Sayısı

1 2 3 4

3 3 5 4

11,11% 11,11% 18,51% 14,81%

Gelir Düzeyi

17,000-25,000 25,000-30,000 30,000-35,000 40,000

3 5 4 3

11,11% 18,51% 14,81% 11,11%

Kaç Yıllık Evli (kaç yıldır ev hanımı)

8-9 9-12 12-15 15-22

3 3 4 5

11,11% 11,11% 14,81% 18,51%

25 100%

Görüşme yapılan ev kadınlarının yaşları 25-47 aralığında değişiklik göstermektedir. İlkokul düzeyinde 5 ev kadını, Ortaokul düzeyinde 4 ev kadını, lise düzeyinde 3 ev kadını ve üniversite düzeyinde 3 ev kadını araştırmaya katılmıştır. Katılımcıların Doğum yerleri İstanbul 4, Trabzon 5, Ordu 3 ve Bursadan da 3 kişi katılmıştır. Katılımcıların şu anda yaşadıkları yer ise Kocaeli 5, İstanbul 4, Sakarya 2 ve Trabzon 3 kişidir. Katılımcıların çoğunun 3 veya 4 çocuğu vardır. Katılımcıların Gelir düzeyi ise 3 katılımcının 17,000-25,000, 5 katılımcının 25,000-30,000, 4 katılımcının 30,000-35,000 ve 3 katılımcının 40,000 olduğu belirtilmiştir. Katılımcıların kaç yıldır ev hanımı oldukları ise 3 katılımcının 8-9 yıl, 3 katılımcının 9-12 yıl, 4 katılımcının 12-15 yıl ve 5 katılımcının ise 15-22 yıldır ev hanımlığı yaptığı belirtilmiştir.

Görüşme Süreci

Görüşmeler yüz yüze ve telefon aracılığıyla gerçekleşmiş olup ortalama 40 dakika sürmüştür. Görüşme öncesinde katılımcılar, araştırmanın amacı hakkında bilgilendirilmiştir. Görüşme esnasında gönüllülük ilkesi temel alınmıştır. Görüşmecilere yöneltilen sorulara verdikleri cevaplar, ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Görüşmenin kayıt edilmesi için her bir katılımcıdan izin alınmıştır. Görüşmeler sonunda elde edilen ses kayıtları deşifre edilerek 40 sayfalık veri elde edilmiştir. Bu veriler araştırmacıların kişisel bilgisayarlarında muhafaza edilmiştir.

Bulgular

Bulgular görüşmelerden elde edilen yanıtların deşifre edildikten sonra yapılan içerik analizlerinin sonuçlarından oluşmaktadır. Araştırma bulgularından elde edilen veriler, içerik analizi sonuçlarına göre 1 ana temaya ayrılmıştır. Bunlar sosyal hayata katılım teması işlenmiştir.

1- Sosyal Hayata Katılım Teması

Kadınların sosyal hayata katılımı temasında 4 kategor) bulunmaktadır. Bunlar; Gün )çer)s)nde zamanın nasıl değerlend)r)ld)ğ), sosyal hayata ayrılan süre, ev dışı akt)v)te, sosyal hayata katılımı engelleyen faktörler kategor)ler) bulunmaktadır ve her b)r) kend) )çer)s)nde alt temalara ayrılmaktadır.

Tema KategorN Alt Temalar

Gün )çer)s)nde zamanın nasıl değerlend)r)ld)ğ)

Komşu z)yaret)
Ev Tem)zl)ğ) Telev)zyon, Telefon Yemek Yapmak Bahçe )şler)

Sosyal hayata katılım

Sosyal hayata ayrılan süre

1-2 saat
2-4 saat
Telefon, Telev)zyon Arkadaşlarla toplanma

Ev dışı akt)v)teler

Bahçe )şler) Kurslar
Altın Günler) Arkadaş z)yaretler)

Sosyal hayata katılımı engelleyen faktörler

Çocuk Bakımı Ev )şler)
Madd) sıkıntılar Kültürel Bakış

1.2 Sosyal Hayata Katılım Teması KategorNlerN ve Örnek Görüşler

1.2.1Gün NçerNsNnde zamanınızı nasıl değerlendNrNyorsunuz?

Katılımcılar, komşu z)yaretler), Bahçe )şler), ev tem)zl)ğ), telev)zyon, telefon, yemek yapmak g)b) alt temalardan oluşmaktadır. Örneğ)n K11 bu durumu şöyle )fade etm)şt)r:

“2 günde b)r evde sıkıldığımda komşularıma g)der)m ve yemek y)yerek mahallede neler olmuş, yen) haberler) b)rb)r)m)ze anlatıyoruz.” (K11)

Y)ne katılımcılardan b)r) K5 Gün )çer)s)nde zamanınızı nasıl değerlend)r)yorsunuz sorusuna yanıt olarak:

“Günümün çoğunluğunu evde tem)zl)k yaparak geç)r)yorum. “(K5)

Y)ne başka b)r katılımcı K8 gün )çer)s)nde zamanını nasıl değerlend)rd)ğ) sorusuna yanıt olarak:

“Evde zamanın büyük çoğunluğunu telev)zyon )zleyerek geç)r)yorum.” (K8)

B)r katılımcının K15 gün )çer)s)nde zamanın nasıl değerlend)rd)ğ) sorusuna yanıtı olarak:

“Evde fazla çocuk olduğu )ç)n genell)kle yemek yapmak zamanımın çoğunu alıyor.” (K15)

Katılımcılardan b)r) olan K2 gün )çer)s)nde zamanını nasıl değerlend)rd)ğ) sorusuna yanıt olarak:

“Evde tem)zl)k yapmak çok zamanımı alıyor, aynı zamanda ütü, yemek yapmakta baya zamanımı alıyor.” (K2)

Katılımcılardan b)r) olan K1 gün )çer)s)nde zamanını nasıl değerlend)r)yorsun sorusuna yanıt olarak:

“Evde tem)zl)k yaptıktan sonra telev)zyon )zl)yorum, neredeyse günün 3-4 saat) telev)zyon )zleyerek geç)yor.” (K1)

Katılımcılardan b)r) K12 gün )çer)s)nde zamanını nasıl değerlend)r)yor sorusuna yanıt olarak:

“Evde )şler)m) erkenden b)t)r)r)m ve bahçeme g)d)p yet)şt)rd)ğ)m meyve ve sebzeler) sularım, aynı zamanda bakımlarını yaparım, toprağı hava alması )ç)n yüzeyden kazırım, ben)m günler)m böyle geçer.” (K12)

Tüm katılımcılara bakıldığında her b)r) farklı yaşamlar sürmekte olsalarda aynı kel)melerle gün )çer)s)nde zamanlarını nasıl değerlend)rd)kler) sorusuna kend) görüşler)yle b)zlere anlatmışlardır.

1.2.2 Sosyal Hayatınıza ne sıklıkla vakNt ayırıyorsunuz?

Katılımcılar, 1-2 saat, Telev)zyon, Telefon, Arkadaşlarla toplanma ve 2-4 saat olmak üzere alt temalara ayrılmıştır. Bu soruya katılımcılardan b)r) olan K7 yanıt olarak:

“Sosyal hayatım yok denecek kadar az, genell)kle evde olurum ve ev )şler)yle )lg)len)r)m.” (K7)

Katılımcılardan b)r) olan K10 sosyal hayatınıza ne sıklıkla vak)t ayırıyorsunuz sorusuna yanıt olarak:

“Evdek) )şler) b)t)r)nce 1-2 saat dışarıya çıkıp arkadaşlarımla görüşüyorum.” (K10)

Katılımcılardan b)r) K3 sosyal hayatınıza ne sıklıkla vak)t ayırıyorsunuz sorusuna yanıt olarak:

“Ben)m genell)kle sosyal hayata ayırdığım vak)t evde )şler)m b)t)nce telefonla )lg)len)r)m.” (K3)

Katılıcılardan b)r) K9 sosyal hayatınıza ne sıklıkla vak)t ayırıyorsunuz sorusuna yanıt olarak:

“Evde b)r tane çocuğum var oda bebek zaten, ev )şler) b)t)nce dışarıya çıkıp arkadaşlarımla b)r kafede 2-4 saat oturuyorum.” (K9)

Katılımcılardan b)r) K5 sosyal hayatınıza ne sıklıkla vak)t ayırıyorsunuz sorusuna yanıt olarak:

“1-2 saat evden çıkıp köpeğ)m) gezd)r)yorum, bende aynı zamanda ev alışver)ş)m) dönerken yapıyorum.” (K5)

Sosyal hayatınıza ne sıklıkla vak)t ayırıyorsunuz sorusuna ver)len cevaplarla, ev hanımlarının madd)yat konusunda ayrıldıkları, yaşadıkları yerler açısından farklılıkları, yaş faktörünün get)rd)ğ) etkenler g)b) b)rçok değ)şkenle şek)llend)ğ)n) görünmekted)r.

1.2.3 Ev Dışı HerhangN bNr AktNvNteye Katılıyor musunuz?

Katılımcılar, Bahçe )şler), Altın günler), Arkadaş z)yaretler) ve kurslar alarak alt temalara ayrılmıştır. Katılımcılardan b)r) K2 yanıt olarak:

“Evde sabah )şler)m) b)t)r)yorum ve haftada 3 gün El)ş) kurslarına g)d)yorum.” (K2)

Katılımcılardan K6 ev dışında herhang) b)r akt)v)teye katılıyor musunuz sorusuna yanıt olarak:

“Komşularımla b)rl)kte altın günler) yapıyoruz, yemekler hazırlayıp güzel b)r gün geç)r)yoruz.” (K6)

Katılımcılardan K1 ev dışında herhang) b)r akt)v)teye katılıyor musunuz sorusuna yanıt olarak:

“Evden fazla çıkmıyorum b)r tane bahçem var ve onunla )lg)len)yorum.” (K1)

Katılımcılardan K4 ev dışında herhang) b)r akt)v)teye katılıyor musunuz sorusuna yanıt olarak:

“Arkadaşlarımla gezmeye g)d)yorum, alışver)ş yapıyorum.” (K4)

Katılımcılardan K12 ev dışında herhang) b)r akt)v)teye katılıyor musunuz sorusuna yanıt olarak:

“Köyde fazla b)r şey yapamıyorsun, bende bahçemle )lg)len)yorum.” (K12)

Ev dışında herhang) b)r akt)v)teye katılıyor musunuz sorusuna ver)len cevaplara bakılırsa yaşamlarının alışılmış haller) ve kuşak farklılıklarını da görmektey)z.

Araştırmada, "Ev Dışı Herhang) B)r Akt)v)teye Katılıyor musunuz?" sorusuna ver)len cevaplar, katılımcıların büyük b)r kısmının ev dışındak) akt)v)telere sınırlı düzeyde katılım gösterd)ğ)n) ortaya koymuştur. Katılımın daha çok d)n), kültürel veya geleneksel etk)nl)klerle sınırlı olduğu gözlemlenm)şt)r. Bunun yanı sıra, katılımcılar arasında sosyal çevre eks)kl)ğ), ekonom)k kısıtlamalar ve a)le )ç) sorumluluklar g)b) nedenlerle dış akt)v)telerden uzak kalanların oranı oldukça yüksekt)r. Ancak, bazı katılımcılar özell)kle Altın günler), arkadaş z)yaretler) ve kurslar g)b) b)reysel etk)nl)kler) düzenl) olarak gerçekleşt)rd)kler)n) bel)rtm)şlerd)r.

1.2.4 Sosyal Hayata Katılımınızı Engelleyen Faktörler NelerdNr?

Katılımcılar, Çocuk bakımı, Ev )şler), Madd) sıkıntılar ve Kültürel bakış alt temalara ayrılmıştır. Katılımcılardan K9 soruya yanıt olarak:

“Ev de ben)m zamanımı ve dışarıya çıkmamı engelleyen şey ev )şler) b)tmek b)lm)yor.” (K9)

Katılımcılardan K4 sosyal hayatınıza katılımı engelleyen faktörler nelerd)r sorusuna yanıt olarak:

“4 tane çocuğum var 2 tanes) küçük ve onlarla )lg)lenmem gerek)yor, o yüzden dışarıya çok fazla çıkamıyorum, aklım hep evde kalıyor.” (K4)

Katılımcılardan K14 sosyal hayatınıza katılımı engelleyen faktörler nelerd)r sorusuna yanıt olarak:

“Evde )şler b)tse de dışarıda çok fazla )ş var, odun kırılacak, bahçe )şler), hem zaten köyden nasıl g)deceğ)m b)r yere, araban yoksa h)çb)r yere g)demezs)n burada, hem g)d)cem de ne olucak , m)llet ne der sonra bana , ev)n) bırakmış dışarda gez)yo der, olurmu öyle b)r şey.” (K14)

Katılımcılardan K2 sosyal hayatı engelleyen faktörler nelerd)r sorusuna yanıt olarak:

“Ben)m )ç)n en büyük sıkıntı madd) açıdan kaynaklı, eve alışver)şm) yapayım, çocukların )ht)yaçlarını mı karşılıyım b)lm)yorum ama öyle gezecek param çok kalmıyor.” (K2)

Katılımcılardan K8 sosyal hayatı engelleyen faktörler sorusuna yanıt olarak:

“4 tane çocuğum var, )k)s)n) gezd)rmeye falan götürsem d)ğerler) kırılır, çocuklarımın 1 büyük ama 3 küçük ve onlardan ayrılamam, o yüzden dışarıya fazla çıkamıyorum, zaten 3 çocuğu gezd)rmeye param yok k) “(K8)

Katılımcılardan K10 sosyal hayatı engelleyen faktörler sorusuna yanıt olarak:

“Evden zaman kalmıyor k), nasıl g)d)p te b)raz dışarıda gezey)m, evde 2 tane çocuk var, ev )şler) desen b)r gün tem)zleme hemen k)rlen)r.” (K10)

Katılımcıların sosyal hayata katılımlarını engelleyen faktörler arasında öne çıkan nedenler, ekonom)k kısıtlamalar, bahçe )şler), ev )şler) ve geleneksel toplumsal normların etk)ler) olarak bel)rlenm)şt)r.

Sonuç ve değerlendNrme

Bu nitel araştırma, çalışmayan kadınların, özellikle ev hanımlarının sosyal hayatına odaklanarak, bu kesimin toplumsal yaşamdaki yerini anlamayı amaçlamıştır. Araştırma sonucunda, ev hanımlarının sosyal hayata katılım düzeylerinin düşük olduğu ve bu durumun birden fazla faktörden etkilendiği görülmüştür. Katılımcılar, ekonomik kısıtlamalar, aile içi sorumluluklar, toplumsal cinsiyet rolleri ve geleneksel normların sosyal hayata katılımda en önemli engeller olduğunu belirtmişlerdir.

Ev hanımları, sosyal etkinliklere ve toplumsal faaliyetlere katılmak istediklerini ancak ev işleri, çocuk bakımı ve kültürel getiriler gibi sebeplerle bu isteği gerçekleştiremediklerini ifade etmişlerdir. Araştırma bulguları, çalışmayan kadınların bireysel ve toplumsal yaşam kalitesinin artırılması için sosyal politikalarda iyileştirmeler yapılması gerektiğini ortaya koymaktadır. Kadınların sosyal hayata dahil olmasını teşvik edecek girişimler, hem bireysel gelişimlerini destekleyecek hem de toplumsal uyumu güçlendirecektir.

Görüşme Formu

Araştırmacı-

Zeynep Dumanoğlu, Sakarya Ün)vers)tes), Sosyal B)l)mler Enst)tüsü, Coğrafya Ana B)l)m Dalı, Yüksek L)sans Öğrenc)s)

Araştırmanın Konusu-

Çalışmayan Kadınların Sosyal Hayatı” Ev Hanımları”

Araştırmanın Amacı-

Bu n)tel araştırma, çalışmayan kadınların sosyal hayatına ışık tutarak, onların sosyal etk)leş)mler)n), karşılaştıkları zorlukları ve çözüm öner)ler)n) der)nlemes)ne anal)z etmey) amaçlamaktadır.

Araştırmanın GNzlNlNk PrensNbN-

Görüşmelerde elde ed)len b)lg)ler yalnızca bu araştırma kapsamında kullanılacak olup, katılımcıların k)ş)sel b)lg)ler) kes)nl)kle g)zl) tutulacaktır. Katılımcılar herhang) b)r aşamada anon)ml)kler)n) koruyacak şek)lde görüşmeye katılacaklardır.

Görüşme SüresN- Yaklaşık 40 dak)ka
Not- Görüşmeye başlamadan önce )zn)n)zle görüşmey) kaydedeceğ)z. Eğer önceden sormak

)sted)ğ)n)z herhang) b)r soru varsa, lütfen bel)rt)n)z.

DemografNk Sorular-

1. Merhaba yaşınızı öğreneb)l)r m)y)m?
2. Doğum Yer)n)z) ve şu anda yaşadığını yer) söyler m)s)n)z?

3. Eğ)t)m Düzey)n)z Ned)r?

4. Kaç çocuğunuz var öğreneb)l)r m)y)m?

5. Ev hanes)n)n gel)r düzey)n) öğreneb)l)r m)y)m?

6. Kaç yıldır evl) olduğunuzu öğreneb)l)r m)y)m?

Görüşme Soruları-

1. Gün )çer)nde zamanınızı nasıl değerlend)r)yorsunuz?

2. Sosyal hayatınıza ne sıklıkla vak)t ayırıyorsunuz?

3. Ev dışı herhang) b)r akt)v)teye katılıyor musunuz?

4. Sosyal hayata katılımınızı engelleyen faktörler nelerd)r?

Katılımcının GörüşlerNnN Kapatırken-

• Teşekkür: “Bu görüşmeye katıldığınız için teşekkür ederim. Verdiginiz bilgier araştırmam için çok kıymetli olacak. Eğer eklemek istediğiniz başka bir şey varsa, lütfen bel)rt)n.” •

Kapanış-

“Yapmış olduğunuz katkılarla araştırmama önemli bir değer kattınız. Yardımlarınız için tekrar teşekkür ederim.”


Yorumlar

Popüler Yayınlar